Internationaal Architectuurproject

Drielandenpunt | Dag 3

Na de overweldigende indrukken van de vele gebouwen die we de vorige dag bezochten, gaan we ons vandaag toespitsen op een paar gebouwen die we meer in detail gaan bezoeken en bespreken.

Na het ontbijt vertrekken we naar Weil am Rhein waar we de Vitra Campus gaan bezoeken. Deze campus bestaat uit verschillende gebouwen die allemaal architecturale pareltjes zijn. De architecten die meegewerkt hebben aan dit project zijn dan ook niet de minste!  Naast het Vitra Hause, de flagshipstore van Vitra, waar je inspiratie kan opdoen voor je eigen interieur was ook het bezoek aan het Vitra Design Museum zeker de moeite waard. Dit museum is gewijd aan architectuur en ontwerpen, en heeft wisselende thematische tentoonstellingen, overzichtstentoonstellingen en architectuur gerelateerde workshops.

Ook de brandweerkazerne, ontworpen door Zaha Hadid, trok onmiddellijk mijn aandacht. Door het ontbreken van rechte hoeken enerzijds en de recht omhoog rijzende muren anderzijds onstaat er een ongewone ruimtelijke indruk. De productiehal van het Japanse architectenbureau SANAA wil ik hier toch ook zeker vermelden. Het opvallendste kenmerk hier is zeker en vast de voorgevel die net als een gordijn voor het gebouw geschoven is en zo de rest van het gebouw aan het gezicht onttrekt.

And last but not least: het congrespaviljoen van Tadao Ando. Dit gebouw ligt vooraan deels ondergronds, maar heeft achteraan een lager gelegen tuin om op beide verdiepingen daglicht toe te laten. Daarnaast vind ik de indeling van het gebouw en de sobere afwerking, die toch gezelligheid uitstraalt, top.

Om in de sfeer te blijven gaan we lunchen in het Vitra Hause, maar ik neem toch ook even de tijd om een aandenken te kopen in de Vitra shop.

In de namiddag stond er een busrit op het programma, die ons naar het Landscape Formation One van architect Zaha Hadid brengt, om vervolgens de Fondation Beyeler van Renzo Piano te passeren en te eindigen met het Naturbad Riehen van architectenbureau Herzog & de Meuron.

Landscape Formation One is een 140 meter lang betonnen gebouw en werd in 1999 gebouwd als tentoonstellingsruimte. Het opvallendste kenmerk van het paviljoen is het openbare voetpad dat over het dak loopt.

Fondation Beyeler is een museum voor moderne kunst in Riehen en werd in 1997 opgericht door het echtpaar Beyeler.

Naturbad Riehen is een natuurlijk zwembad dat dicht bij de natuur staat. Het klassieke zwembad met technische systemen is veranderd in een meer waarbij het water biologisch gefilterd wordt.

Nadien verlaten we de regio van Basel en rijden we richting Freiburg waar we stoppen te Vauban, een groot terrein waar een voormalige legerbasis is omgebouwd tot een duurzame wijk met een groot aantal passiefwoningen. Deze innovatieve stadsontwikkeling focust vooral op energiebesparing en beperking van CO2-uitstoot.

Vanuit Freiburg rijden we verder naar onze volgende verblijfplaats in Stuttgart. Eens ingecheckt in het hostel zijn we in kleine groepjes gaan eten. Nadat we nog wat nagekaart hadden over de voorbije dag, zijn we allemaal onder de wol gekropen zodat we fit de volgende dag kunnen starten.