Internationaal Architectuurproject

Drielandenpunt | Dag 1

Op maandag 18 november worden we reeds vroeg in Brugge verwacht om op studiereis naar het drielandenpunt te vertrekken. Na een busrit van een paar uurtjes komen we rond de middag toe in Metz. Alvorens een bezoek te brengen aan Metz gaan we naar een leuke bistro om een hapje te eten.

Ons bezoek in Metz start met het Centre Pompidou, een museum voor moderne kunst dat officieël geopend werd in 2010 en gelinkt is aan het gelijknamige museum in Parijs.  Het gebouw is ontworpen door de Japanse architect Shigeru Ban en de Franse architect Jean de Gastines. Centre Pompidou telt drie grote expositieruimtes en één centrale hal en heeft een tentoonstellingsruimte van 5000m2. Blikvanger van het gebouw is het golvend houten dak dat het geheel overkoepelt en de spits van 77m die verwijst naar de opening van het Centre Pompidou te Parijs.

Nadien houden we halt aan de Chapelle de Notre dame du Haut nabij Ronchamp.  Deze kapel werd ontworpen door de gekende archtect Le Corbusier  en is gekend vanwege de bijzondere vormgeving. De kapel werd voltooid in 1955 en ongeveer 20 jaar later werd naast de kapel de lage klokkentoren (ontworpen door Jean Prouvé) gerealiseerd. In 2010 werd de kapel uitgebreid voor een zusterorde, en heeft men ook de omgeving aangepast onder leiding van een landschapsarchitect (M. Coraloud) waardoor het een mooi domein vormt.

Rond 17.00hr nemen we terug de bus richting Basel waar we de eerste dagen zullen overnachten in een fijn hostel. Nadat we onze bagage op de kamer hadden geplaatst zijn we samen nog de stad ingegaan, op zoek naar een leuk restaurantje. Tijdens het eten hebben we voluit kunnen napraten over onze eerste dag, en we zijn het erover eens … de reis is goed gestart !